Közeledik a nap, amitől sokan előre tartanak, de ennél is többen várják már. Van aki már ma elkerüli a plázákat és van aki sátrat ver eléjük. De mitől fekete a péntek?
- Az utóbbi pár évben terjedt el annyira, hogy már az egész világon ismert lett, ahogy nálunk is. Idén számos kereskedő vesz részt a hatalmas akciókat felvonultató Fekete Pénteken, köztük a kíváló power bankeket és bluetooth hangszórókat forglamazó Proda webáruház is.
- A Fekete Péntek kifejezés az 1800-as években bekövetkezett nagy tőzsdei összeomlásra utal. Egy kicsit más értelmet nyert az évek során.
- Bár sokan úgy vélik, hogy nevét a “feketébe megy”, azaz a nem termel profitot kifejezésről kapta, nincs bizonyíték ennek alátámasztására.
- A napját mindig Amerika egyik legnagyobb ünnepe, a Hálaadás előzi meg, mely november negyedik csütörtöke, így a nagy vásárlási ünnep mindig november negyedik péntekére esik.
- A Fekete Péntek előtt úgynevezett Mikulás felvonulásokat tartottak Kanadában. Ez volt a jele annak, hogy elkezdődtek az ünnepek. Ezt mára teljesen kiváltotta a Fekete Péntek.
- Philadelphia volt az első hely, mely terjeszteni kezdte a Black Friday kifejezést, de hamar összenőtt az ünnepi vásárlók által kibocsájtott szmog képével, így a kereskedők megpróbálták átnevezni Big, azaz Nagy Péntekre. Mint mára tudjuk, ez egy kicsit sem ragadt meg a köztudatban.
- Az esemény 1990-ben nőtt akkorává, hogy az egész Egyesült Államokban elterjedt és mindenki tudta mit jelent ez a kifejezés.
- 2001-ben a Fekete Pénteken kelt el a legtöbb termék az USA-ban, még a Karácsony előtti napokat is túlszárnyalva.
- Egyes kereskedők már kifejezetten erre a napra időzítik egyes termékeik kiadását, hogy a régit leakciózhassák.
- Egy amerikai tanulmány kimutatta, hogy Fekete Pénteken sokkal nagyobb valószínűséggel történik baleset a bevásárlóközpontok parkolóiban.
- Az óriási népszerűség hatására az Amazon úgy döntött 2005-ben, hogy indít egy úgynevezett Cyber Monday-t a Fekete Péntek mintájára. Napjainkra ez is világszerte ismertté vált.
- Mára már több napos Black Friday akciókkal kedveskednek a kereskedők, hogy ne kelljen tolongani és fagyoskodni a bevásárlóközpontok előtt.
- Az angol Amazon tavaly kiadott közleményében az áll, hogy a Black Friday kampányuk volt az eddig legsikeresebb online kampány, hisz több, mint 6 millió terméket adtak el egy nap alatt.
- Idén az IKEA, az Asda és a Next sem tervezett Black Friday akciókat, hisz szerintük az év minden napján a legkedvezőbb áron adják termékeiket.